Gå videre til innhold
Kurser folk på hjemmekontor: Koronakrisen fikk Hans Olav Arnesen og Trainor Elsikkerhet AS til å gjøre om klasseromskurs til webinar i rekordfart. Foto: Trainor
Kurser folk på hjemmekontor: Koronakrisen fikk Hans Olav Arnesen og Trainor Elsikkerhet AS til å gjøre om klasseromskurs til webinar i rekordfart. Foto: Trainor

Pressemelding -

Hjemmeundervisning for fagfolk

Spesielle tider krever fleksible løsninger. Seniorinstruktør Hans Olav Arnesen hadde ikke engang deltatt på noe ordentlig webinar – da han plutselig måtte holde et selv.

Hvis teknologien virker

Hans Olav møter ekstra tidlig på jobb denne torsdagen i midten av mars. Han har holdt utallige oppdateringskurs i NEK 400, men i dag er han ganske nervøs. – Jeg liker å undervise, sier den populære instruktøren, men dette er nok ikke den foretrukne formen, innrømmer han ærlig. Han har ikke prøvd dette før, og vet ikke helt hva han går til. Hva om han ikke får kontakt med deltakerne, hva som det tekniske ikke fungerer slik det skal? Hva skjer med tegningene han pleier å tegne på tavla, spørsmålene deltakerne har underveis?

Vanligvis har han full kontroll, men i dag er det meste nytt. Sammen med en kollega fra teknisk support, sitter han klar i et tomt klasserom ved kursstart. På skjermen ser han at møterommet i Microsoft Teams fylles med deltakere. Så starter han det som skal være et heldagskurs i NEK 400:2018 Oppdatering, for 14 deltakere, de fleste av dem Norconsultansatte fra hvert sitt hjemmekontor.

Interaktivt

Siden webinaret er satt opp som et gruppemøte, og ikke et foredrag, har deltakerne mulighet til å stille spørsmål underveis. Hans Olav har på forhånd anbefalt dem å mute mikrofonen sin, og heller bruke chatvinduet til dialog. Slik unngås unødvendig støy fra 14 hjemmekontor, samtidig som interaktiviteten ivaretas. I første pause er Hans Olav mer sliten enn på et vanlig kurs, men han er ved godt mot – han ser at det fungerer. Han strekker litt på bena og diskuterer litt med teknisk support, og så er han i gang igjen.

Det tar litt tid før de første spørsmålene og kommentarene fra deltakerne melder seg, forteller Hans Olav. Og det er ikke fullt så lett å få dem i tale som i vanlige undervisningssituasjoner. Likevel er han fornøyd med engasjementet: - Det virker som om alle fulgte greit med, og 3-4 stk stilte spørsmål og diskuterte litt underveis. Det tekniske fungerte fint til det også.

Godkjent – og bedre skal det bli

Og hva så med deltakerne? Hvordan var deres opplevelse av kurset? I følge Torkell Jarlodd fra Norconsult, som selv deltok på webinaret, fungerte det bra. Og evalueringene tyder på det samme. Cirka halvparten av deltakerne fylte ut evalueringen, og samtlige har gitt webinaret 4 eller 5 stjerner av 5 mulige. Kursholder Hans Olav får gode skussmål, og det blir tydelig satt pris på at det går an å ta opplæring også i koronatidene: - Slik situasjonen er nå var det fint å gjennomføre kurset via nett. Men et klasseromskurs hadde selvfølgelig vært bedre, skriver en anonym deltaker. – Fungerte veldig bra å ta det over TEAMS. Generelt fungerte dette altså bra, sier en annen.

Hans Olav får verdifulle tips om å bruke noe mer tid ved henvisninger til normen, slik at folk får bladd seg frem. Og kanskje gi noen små oppgaver underveis? Dette er tilbakemeldinger han tar med seg med takknemmelighet når han møter resten av instruktørteamet senere i uken. Fra hvert sitt hjemmekontor er de allerede i gang med å forbedre og finpusse webinarene sine, og snart skal flere instruktører til pers.

Måtte ta seg tid

– Webinar og streamede kurs er noe vi har snakket om lenge, men aldri helt funnet tid til å ta tak i, forklarer teamleder Bjørn André Ulseth-Rivelsrud. – Med koronakrisen ble vi tvunget til å lære oss dette nærmest over natten. Jeg blir stolt når jeg ser hvordan instruktørene gyver løs på dette nye uten å nøle, og nesten litt rørt når jeg ser listen over alle webinarene vi på veldig kort tid har klare til våre kunder, sier han. At det blir satt pris på er tydelig – flere av webinarene er allerede fullbooket, og nye webinar settes opp fortløpende. For Hans Olav er klasseromskurs fortsatt den foretrukne undervisningsformen, men han har så absolutt ikke holdt sitt siste webinar: - Det var slitsomt og krevende, men det gikk overraskende greit, sier han. – Det var en positiv holdning blant de som tok kurset, det er jo en ekstraordinær situasjon. Både Hans Olav og teamleder Bjørn André er klare på at Webinar er noe Trainor skal fortsette med også fremover. -Det er klart vi må fortsette med dette. Det er en undervisningsmetode både for krisetiden og for fremtiden.

Emner

Kategorier


Trainor er et internasjonalt kompetanseselskap som leverer opplæringstjenester, teknisk rådgivning og utleie av personell til offshore, maritim og landbasert industri verden over.

Kontakter

Bjørn-André Ulseth-Rivelsrud

Bjørn-André Ulseth-Rivelsrud

Teamleder og instruktør Teamleder for instruktørene +47 915 94 5029

Relatert innhold

Daglig leder Stian Martinsen, skryter av fleksible ansatte med engasjement og stå-på-vilje. Nå vil han forsterke salgsteamet. Foto: Trainor

Vi styrker oss for vekst og ansetter flere nye selgere!

- Vi har klart oss greit gjennom en krevende koronaperiode, og ambisjonene om videre vekst er høyst til stede. Men for å klare våre ambisiøse mål, trenger vi flere folk på laget, sier daglig leder i Trainor Elsikkerhet AS, Stian Martinsen.

Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Trainor leverer opplæring, digitale løsninger og teknisk rådgivning til offshore, maritim og landbasert industri og en bred energibransje verden over. Vi har hovedkontor i Tønsberg og er en del av internasjonale Apave Group.

Trainor

Kjelleveien 21
3126 Tønsberg
Norge