Nyhet -
5 tips til digital sikkerhet på hjemmekontoret
De siste månedene har mange av oss flyttet PC og annet utstyr hjem som følge av koronasituasjonen. Trolig vil praksisen med utstrakt bruk av hjemmekontor fortsette lenge. Da er det ekstra viktig at du er bevisst på hvordan du håndterer jobbens datautstyr og informasjon på en måte som hindrer misbruk og svindel. Her er 5 tips til deg:
- Bedriftens utstyr skal kun brukes til jobb. Selv om PC’en nå er plassert på kjøkkenbordet ditt, er den fortsatt jobbens eiendom. Den inneholder informasjon og programvare som er bedriftsintern, og skal kun håndteres av bedriftens ansatte.
- Lås PC’en når du forlater pulten din, også på hjemmekontor.
- Minnepinner og annet utstyr som er brukt privat skal ikke kobles til jobb-PC’en. Det gjør den mer utsatt for virusangrep.
- Ikke installer programvare som ikke er godkjent av IT. Er du usikker – SPØR!
- Bruk sikret nettverk. Dersom hjemmenettverket ditt ikke har passordbeskyttelse –sørg for å endre dette før du kobler til jobb-PCen.
Vil du vite mer om digital sikkerhet?
Som arbeidstaker har du ansvar for å behandle og oppbevare bedriftens utstyr og informasjon i tråd med retningslinjene i din bedrift. Vil du vite mer om digital sikkerhet? E-læringskurset Digital Sikkerhet,er et generelt kurs som passer for deg som jobber i en bedrift med tilgang på nettverk, utstyr, filer og informasjon som kan regnes som bedriftsintern eller sensitiv. Kurset inneholder også nyttige tips til deg som privatperson. Du finner kurset på trainor.no.