Gå videre til innhold
Ta kontroll over e-postkontoene dine og sikre bedriften din mot svindel og søppelpost. Illustrasjonen er hentet fra kurset Digital sikkerhet, Trainor.
Ta kontroll over e-postkontoene dine og sikre bedriften din mot svindel og søppelpost. Illustrasjonen er hentet fra kurset Digital sikkerhet, Trainor.

Nyhet -

Derfor skal du ikke bruke jobb-eposten privat

Er du en av dem som helst bare vil ha én e-postkonto å forholde deg til? Eller kjenner du noen som ikke skjønner vitsen med å ha flere epostkontoer enn den de har fått utlevert på jobben? Her er tre gode grunner til at du ikke bør bruke jobbens e-post privat:

  1. Privat korrespondanse bør være nettopp privat. Når du bruker jobbens e-postadresse til private formål, kan mottaker oppfatte din henvendelse eller dine uttalelser som bedriftens. Da kan du i verste fall sette bedriftens rykte på spill. Dessuten risikerer du at jobb-innboksen oversvømmes av private henvendelser og dermed hindrer deg i å følge opp jobben på en god måte.
  2. Du kan ikke ta e-postadressen med deg når du slutter i jobben. Du har bare en begrenset tidsperiode til å rydde kontoen for privat innhold før du må gi den fra deg. Det blir en diger ryddejobb for deg, og om du ikke tar den, vil bedriften du har sluttet i måtte navigere seg gjennom ditt private innhold for å kunne arkivere jobbrelevant informasjon.
  3. Når du bruker jobb-eposten din som brukernavn eller kontaktinformasjon for private tjenester, er du mer utsatt for svindel og søppel-epost. Dette utgjør en sikkerhetsrisiko for arbeidsplassen din, og kan gå på tvers av bedriftens IT-reglement. Dessuten vil du miste tilgang til tjenestene når du slutter i jobben og e-postadressen ikke lenger kan brukes.

Ta kontroll over ditt private innhold

Det handler enkelt og greit om å ta kontroll over ditt private innhold, sette en grense mellom jobb og privatliv, på samme måte som man gjør i de fleste andre sammenhenger. Du har sikkert ikke vært inne på tanken om å melde adresseendring til kontoret, slik at du mottar dine aviser, private julekort og regninger dit i stedet for til postkassen hjemme? Det bør være like naturlig å skille på samme måte mellom jobb-post og privatpost når den foregår elektronisk.

Vil du vite mer om digital sikkerhet?

Som arbeidstaker har du ansvar for å behandle og oppbevare bedriftens utstyr og informasjon i tråd med retningslinjene i din bedrift. Vil du vite mer om digital sikkerhet? E-læringskurset Digital Sikkerhet, er et generelt kurs som passer for deg som jobber i en bedrift med tilgang på nettverk, utstyr, filer og informasjon som kan regnes som bedriftsintern eller sensitiv. Kurset inneholder også nyttige tips til deg som privatperson. Kurset tar bare 10 minutter, og du finner på trainor.no.

Emner

Kontakter

Eva Nordskog

Eva Nordskog

Pressekontakt Head of Communications, HR and ESG. +47 90875544
Lars Bratli

Lars Bratli

Teamleder digital 45830646

Relatert innhold

Det nye e-læringskurset er svært aktuelt i en tid der mange jobber hjemmefra med midlertidige kontorløsninger. Illustrasjon hentet fra kurset "Digital sikkerhet", Trainor.

​Lanserer kurs i digital sikkerhet

Trainor lanserer et 10-minutters e-læringskurs i digital sikkerhet. Kurset passer for alle som håndterer datautstyr eller informasjon i løpet av arbeidsdagen og er spesielt aktuelt i en tid med mye bruk av hjemmekontor og andre midlertidige kontorløsninger.

5 tips til digital sikkerhet på hjemmekontoret

5 tips til digital sikkerhet på hjemmekontoret

Fra hjemmekontor er det ekstra viktig å være bevisst på å håndtere bedriftens dataustyr og informasjon på en måte som hindrer misbruk og svindel. Her er 5 tips til deg.

Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Trainor leverer opplæring, digitale løsninger og teknisk rådgivning til offshore, maritim og landbasert industri og en bred energibransje verden over. Vi har hovedkontor i Tønsberg og er en del av internasjonale Apave Group.

Trainor

Kjelleveien 21
3126 Tønsberg
Norge